dinsdag 5 januari 2016

Mag ik het wel aan pappa vertellen?

Om maar met Johan Cruijf te spreken; elk nadeel heb ook een voordeel. Dus ( zie vorig blog) bekijk ik de zaak maar positief en pak ik mijn oude hobby maar weer op. Toen ik net met die schildklier begon te sukkelen, had ik ook vrij weinig energie en in die tijd ben ik gaan schrijven op Hyves. Eenmaal wat beter in mijn vel, meende ik dat ik minstens 11 uur per dag in de running moest zijn dus kwam er van schrijven niets meer. Jammer want ik heb er altijd veel plezier aan beleefd en er geweldige contacten aan over gehouden. Maar het is nooit te laat om het tij te keren alleen een beetje jammer dat ik daar eerst weer ziek voor moet worden. Genoeg geneuzel, ik ga er weer voor en begin gewoon weer met mijn grote liefdes... mijn kleindochters. Een hele grote inspiratiebron.

Sinterklaas kapoentje, onze jongste prinses van twee en half zingt uit volle borst en steekt haar verliefdheid op de bebaarde kindervriend niet onder stoelen of banken. Vanaf het moment dat de stoomboot uit Spanje vertrok beheerst hij haar dagen én nachten. Ik geniet weer met volle teugen van die verwachtingsvolle kindersnoetjes. Onze oudste prinses van acht drie kwart gelooft ook nog in Sinterklaas, al heeft haar moeder op school te horen gekregen dat de kindjes uit groep vijf dit jaar een surprise voor elkaar moeten maken. Het einde komt in zicht en daar hebben we het allemaal wel een beetje moeilijk mee. Schoondochter stelt het 'vertelmoment' dan ook steeds uit. De eerste schoenen worden gezet en de dametjes komen vol trots hun kadootjes laten zien. "Kijk eens oma wat Sint in mijn schoen gestopt heeft" Oma is, na drie kinderen en twee kleinkinderen, een volleerd actrice en is verbaasd hoe die Sint toch steeds weer opnieuw precies die kado's weet te geven die ze zo graag wilde!
Intussen werken we ieder onze lijstjes af en houden elkaar, via de WhatsApp, op de hoogte van de aankopen. Inclusief foto's! En daar gaat het uiteindelijk mis. Een kleine week voor het grote 5 decemberfeest, gaat de tv van onze oudste zoon kapot. Grote prinses is gewend om 's morgens de herhaling van het Sinterklaasjournaal te bekijken en dat kan nu niet. Dan maar even via mama's telefoon iets opzoeken. Jaja, kleine en grotere prinsessen weten tegenwoordig precies hoe die Smartphones werken en er blijft dan ook niets meer geheim.

De telefoon gaat en ik hoor haar stemmetje aan de andere kant; "Hallo oma, ik ben ergens achter gekomen."
Ik slik en weet opeens wat er komen gaat maar vraag natuurlijk gewoon: "Nou meisjes... vertel het eens aan oma."
Struikelend over haar woorden brengt ze me op de hoogte van het grote geheim dat ze ontdekt heeft.
"Sinterklaas bestaat niet!!"
En ze doet even haarfijn uit de doeken hoe ze dat ontdekt heeft en dat ze best wel verdrietig is. Ach gossie!! Inmiddels staan bij mij ook de tranen in mijn ogen. In één klap is voor haar de lol van Sinterklaasfeest verdwenen. Weg magie en verwachtingsvolle weken. Weg sprookjesland en kabouters en elfjes. Het maakt niet uit dat zij nu het geheim deelt met de grote mensen, ze heeft nog twee jongere nichtjes en twee nog jongere achternichtjes, voor haar is de lol eraf op dit moment.
En dan komt de clou; "Oma ik heb wel even aan mama gevraagd of ik het ook tegen papa mocht vertellen want tja... hij geloofde ook nog hè!" Ik schiet in de lach en complimenteer mijn oudste zoon met zijn acteertalent... dat heeft ie niet van een vreemde!

Op vijf december vieren we Sinterklaas bij onze jongste prinses, samen met de hele familie van beide kanten. Een berg kadootjes wordt bezorgd en dan gaan ze los, de meiden! Het ene na het andere pakje wordt uitgepakt en ze genieten allebei met volle teugen. Tussendoor kruipt grote prinses even bij me op schoot en fluistert in mijn oor; Heb ik die poppen wc van jou gehad oma? En eventjes heb ik de neiging om te zeggen. "Natuurlijk niet, die heb je van Sinterklaas!" Om dan toch maar zachtjes terug te fluisteren ..."Ja die heb je van oma ..maar niks verklappen aan Noëlle hoor!" Samenzweerderig lachen we allebei een beetje en ik besef dat er een nieuwe fase is aangebroken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten