zaterdag 29 maart 2014

Wie trouwt mijn zoon 5 – Wie ruimt het veld?

De eerste pot koffie van deze dag is alweer gezet. Ontbijttafel gedekt maar iedereen nog in diepe rust. Op de hoek van de salontafel ligt Kim's haar, ik vind het maar niks...ik ben niet zo van de “nep”. Nepwimpers, nephaar, nepborsten...ik vind het verlakkerij! Leuk voor je nieuwe liefde! Die denkt een wulpse schone aan de haak te hebben geslagen maar als alle accessoires afgekoppeld zijn blijft er niet veel meer van over. Zo had ik ooit een buurmeisje die enorme ladingen make-up gebruikte, ik had haar nog nooit zonder gezien tot die ene ochtend dat ik vroeg aan de deur stond. Ik schrok me lam en dacht dat ze doodziek was...Nee, ze had zich nog niet opgemaakt! Geef mij dan maar gewoon puur natuur, normale make-up en verzorging daargelaten.
Dan hoor ik wat gerommel en de eerste jongedame maakt haar opwachting, beetje verkreukeld maar met een brede lach. “Goedemorgen Barbara. Lekker geslapen?” Ook Christina en Kim komen naar beneden en vanonder het dekbed op de bank klinkt ook wat gegrom. Uiteindelijk is iedereen beneden en klaar voor de laatste dag. We hebben de tijd vandaag, ook voor de filmploeg is het zondag dus die komen pas tegen een uur of twaalf. Aan tafel nemen we de afgelopen dagen nog eens door. Het was boven verwachting erg leuk en gezellig. Voor zover ik kan inschatten hebben alle meisjes het naar hun zin gehad en wij, ondanks de drukte, ook. Wat ooit begon als een geintje begint nu toch wel een beetje serieus te worden. Ik heb de overgebleven dames wat beter leren kennen en ook wat meer achtergrond informatie gekregen. Zij hebben Stephen en ons nu ook in een andere situatie gezien en denken er het hunne van. We hebben ons huis en leven gedeeld met wildvreemde mensen die dag en nacht over de vloer zijn geweest de afgelopen 3 dagen en uiteindelijk gaan we dit met heel veel mensen in Nederland delen. Als ik erover nadenk, bekruipt het me wel een beetje.

We ruimen de ontbijtboel af, drinken koffie en wachten op de filmploeg. Cheeru arriveert weer als eerste. Maar niet veel later staan ook Luc en Heiko voor de deur gevolgd door de altijd trouwe helpers...de stagiairs voor deze keer; Sabrina en Samira. Vanmiddag ga ik met Christina en Kim iets doen en is eindelijk Barbara aan de beurt voor haar date met Stephen. Ik weet dat Stephen zich erg op deze date verheugd omdat het helemaal in zijn straatje past. Ben wel benieuwd wat Barbara hiervan gaat vinden. Stephen twijfelt volgens mij nog een beetje tussen Barbara en Christina maar het is wel duidelijk dat Kim niet mee gaat op de buitenlandse reis. Daar hoeven we niet geheimzinnig over te gaan doen! Als er al een klik is van haar kant dan merk ik daar in ieder geval helemaal niets van en Stephen ziet het sowieso niet zitten. Daarentegen vindt hij Barbara wel leuk, ze ziet er natuurlijk ook heel leuk uit en heeft een aanstekelijke energie wat bij Stephen (nu nog wel) iets los maakt. Maar ik zeg niks, dit is iets wat hij zelf zal moeten ontdekken, hij is tenslotte 29 jaar en geen baby meer. Mijn voorkeur gaat wel uit naar 1 bepaald meisje maar ik zal hem mijn keus nooit opdringen!

Zodra iedereen weer voorzien is van koffie en koek worden de plannen voor vanmiddag besproken en krijgen de meisjes en ik weer een zender omgehangen. Zelfs daar raak je aan gewend! Bar en Steef hebben nog even tijd voor zichzelf en wij vertrekken naar een Grand Café in het naburige dorp. Althans...dat is de bedoeling. Cheeru en de opname-mannen kruipen in 1 auto en de meiden en ik in die van onszelf. Maar dan....ik draai de sleutel om, start de auto en...hij slaat af. Nog maar een keertje, zelfde verhaal...ik kan starten tot ik een ons weeg maar na een paar seconden slaat de motor af en weigert dienst. Nu heb ik niet zo heel veel geduld dus ik hoop van harte dat Luc de opname apparatuur nog niet aan heeft staan.
Als hij heeft opgenomen wat ik gezegd heb sta ik vanaf volgende week in het Guinness Book of Records...”Wie kan binnen 2 minuten de meeste vloeken uitkramen zonder in herhaling te vallen.” Teus ( mijn man dus) komt naar buiten en probeert het nog eens. Alsof hij magische talenten heeft!! Dan begrijp ik het. Er is iets mis met de startonderbreking, het lampje op het dashboard blijft knipperen. Plannen worden ter plekke gewijzigd, Cheeru stapt uit en pakt haar Mini, Christina en ik bij haar in de auto en Kim mag bij Heiko en Luc! Een half uur later dan gepland arriveren we in Beesd voor een potje biljarten ( hahahaha...ik kan er geen bal van!) een wijntje en een portie bitterballen. Vandaag krijg ik nog even de kans om de meisjes wat beter te leren kennen. Ik praat met Christina en merk dat ik steeds meer en makkelijker met haar om ga. Met Kim daarentegen krijg ik niet echt contact. Ik heb geen idee of dit nou aan mij ligt of aan haar jeugd, het werkt gewoon niet! Het personeel en de eigenaar van het Grand Café vinden het maar wat leuk dat er opnamen gemaakt worden in hun zaak en we moeten met iedereen op de foto! Ze zullen het vast leuk vinden om de beelden straks terug te zien. Natuurlijk moet er ook nog ge-quote worden maar zelfs daar ben ik aan gewend geraakt. Het gaat me steeds makkelijker af. Dan weer terug naar huis.

Kim en Christina vertrekken naar boven om even bij te komen van vanmiddag maar ik krijg niet veel rust. Nog voor ik iets te drinken heb ingeschonken gaat de bel van de voordeur en staat Jochem van Gelder voor de deur. Gezellig!! Jochem heeft gehoord dat ik wat moeite had met Stephen's bekentenis en komt een praatje maken. Dat vind ik erg lief! We hebben een prima gesprek en al snel maakt de serieuze toon plaats voor humor en eindigt de middag met veel gelach. Bedankt Jochem voor je heerlijke manier om zaken te relativeren! Ik hoop dat je gelijk krijgt!! ;-)

De dag vliegt voorbij en voordat ik het weet is het alweer tijd om te koken, deze keer slechts voor 5 personen. Dat wordt een makkie! Barbara en Stephen worden boven ( veel gelach en kabaal) in hun kostuum gehesen. Zij gaan met de crew uit eten en dan naar “de date”. Stephen heeft hier hoge verwachtingen van. Hij vindt dit verreweg het leukste plan en heeft dit speciaal voor Barbara bewaart. Dat snap ik ook wel. Barbara die danst en acteert, op stelten door de stad loopt. Barbara met haar artistieke inslag en tomeloze energie, dit is wel zeker een date die bij haar past. Vooral de verkleedpartij natuurlijk. Ze heeft een wit heksenkostuum aan en is op zoek naar een bezem! Helaas...ik heb alleen een blauwe kunststof mop....!! Geen probleem, ze slingert haar been eroverheen en Graaf Dracula ( Stephen) mag achter haar plaats nemen. Met een ijselijke kreet vliegen ze de avond in.... Ik hoop zo dat ze het leuk hebben! Eigenlijk gun ik Stephen gewoon dit soort leuke dingen. Hij heeft het niet altijd makkelijk in deze hectische wereld. Zijn ervaringswereld is zo anders dan de onze en toch wil hij net als ieder ander gewoon gelukkig en blij zijn. In het normale dagelijkse leven houden we niet altijd rekening met zijn Asperger, dat hoeft ook niet. Hij is kan zich prima aanpassen aan onze manier van denken en leven maar daarbuiten...dan wordt het toch lastiger. Sociaal/emotioneel is hij gewoon niet sterk. Dat hij hoogbegaafd is maakt het er ook niet makkelijker op. Terwijl hij toch net zo goed behoefte heeft aan iemand die speciaal bij hem is, voor hém! Op ieder potje past een deksel...ik hoop het!!

De avond verloopt voor ons vrij rustig, Kim en Christina pakken hun spullen alvast in. De logeerpartij is hoe dan ook ten einde. Vanavond maakt Stephen zijn keuze bekend en dan zie ik slechts twee van de drie meisjes weer terug als we op reis gaan. Kim heeft haar ouders gebeld, die komen haar straks ophalen. We kijken wat TV en praten nog wat na. Marten kan vanavond ook weer in zijn eigen bed slapen in plaats van op de bank! Het is mooi geweest...

De ouders van Kim zijn gearriveerd maar helaas zijn Stephen en Barbara nog niet terug van hun date. Kopje koffie, glaasje fris en de klok tikt verder. Kim wiebelt ongeduldig op haar stoel, de kletspraatjes over koetjes en kalfjes zijn op en ze wil gewoon naar huis. Ze heeft vast wel gevoeld dat Stephen niet erg veel interesse in haar toont dus ze kan op haar klompen aanvoelen dat ze niet mee op reis gaat. Maar je weet maar nooit natuurlijk. Voor hetzelfde geld valt de date met Barbara vreselijk tegen ( soms gebeurt dat wel eens) en keren haar kansen! En dan eindelijk gaat de voordeurbel. Cheeru, Luc en Heiko zijn gearriveerd maar van Stephen en Barbara geen spoor. Die zitten bij Sabrina en Samira in de auto. We bellen en bellen en dan eindelijk neemt iemand zijn mobiele telefoon op. Ze zijn verdwaald!! Sabrina heeft geen navigatie in haar auto, de telefoon van Stephen is leeg en die van Barbara ligt boven. Na een uur komen ze eindelijk, verfomfaaid, aan. Beetje lacherig, dat dan weer wel. De date was geweldig!
“Je gaat het op TV zien, mam!”
Stephen's schmink is uitgelopen en Barbara's pruik zit scheef. Wat hebben die twee gedaan??

Zenders worden weer omgehangen en microfoons weer vastgeplakt. Het is tijd om even te overleggen en dan bekend te maken wie met ons mee gaat naar....

Teus, Marten,de ouders van Kim, Sabrina en Samira worden in de keuken gepropt( letterlijk!). Die mogen niet in beeld natuurlijk. Het gekwek is echter in de kamer te horen dus er moet opnieuw opgenomen worden. Iedereen is moe, dat is te zien, de lontjes worden korter. Eindelijk staan de gesprekjes op film en mogen de meisjes hun koffertjes gaan pakken. Nou koffertjes?! Kim heeft een koffer formaat Titanic bij zich die de trap af moet. In mezelf moet ik wel een beetje lachen, misschien zitten er nog wel meer 'dooie beesten' in. Voor elke dag een nieuwe! Sorry Kim ;-) En, zoals verwacht, Kim is degene die we voor het laatst hebben gezien. Nog 1 x apart een interview met iedereen en dan eindelijk...eindelijk zit dit hele lange weekend erop. Vier hele intensieve dagen, soms leek het wel alsof we 4 dagen in één hadden gepropt. Onze energiefles is leeg en de hoofden overvol. We hebben allemaal veel om over na te denken maar....we gaan ons ook voorbereiden op iets heel leuks! Volgende week gaan we op reis met de meiden en ik verheug me erop!!


http://www.sbs6.nl/programmas/wie-trouwt-mijn-zoon/videos/PqHdr1NMGfbY/wie-trouwt-mijn-zoon-aflevering-5 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten