zondag 26 juni 2022

 Too Good To Go


Sinds een maand of vier heb ik een nieuwe hobby. Of moet ik spreken van een verslaving? Hobby's kunnen aardig verslavend zijn dus ik spreek dan toch maar van een hobby. Too Good To Go is een concept om voedselverspilling tegen te gaan, dat concept is me met de paplepel ingegoten door (groot) ouders die de hongerwinter in Rotterdam mee hebben gemaakt, dus op mijn lijf geschreven. Even voor degene die het concept niet kennen: je download een app op je smartphone en het wijst zichzelf. 

Ik kwam op het spoor van dit gebeuren door een Facebookgroep waar ik lid van ben wegens een andere hobby. Ja ook die hobby heeft met voedsel te maken ( natuurlijk!) namelijk 'slowcooking'.  Slowcooking doe je op het fornuis op een sudderplaatje, petroleumstel of in een speciaal daarvoor ontwikkelde elektrische pan. Wel zo handig die pan gezien de gasprijzen van tegenwoordig! Iemand in die groep plaatste een berichtje waarin ze sprak over TGTG en mijn interesse was meteen gewekt. De app geïnstalleerd op mijn telefoon en al snel had ik mijn eerste 'magicbox' te pakken bij het plaatselijke La Place restaurant. Niet verkeerd voor E4,99 maar met een gezin zou ik hier toch niet aan beginnen. Zo'n overgebleven lunchpakket is hooguit toereikend voor 2 personen en dan wordt het nog vechten om die ene smoothie! Na wat 'bladerwerk'  in de app zag ik dat er verschillende supermarkten, bakkers en zuivelbedrijven meededen dus was het zaak om daar eens een pakket te scoren. Om klokslag 19.00 uur zit ik klaar met de app geopend om bij een supermarkt de broodbox te scoren voor E 3,33, bij een andere supermarkt ( die al 10 jaar nummer 1 staat v.w.b. groente&fruit) de zogeheten groente&fruitbox voor E 2,99 en bij weer een andere supermarkt de beroemde Magicbox, die 4,8 sterren heeft gescoord, voor E4,99. De TGTG engeltjes zijn met mij want ik heb ze alledrie binnen 5 minuten! Nu wordt het spannend, ik kan die boxen pas de volgende dag ophalen en ik heb geen idee wat ik kan verwachten. De volgende ochtend rijd ik eerst naar Leerdam voor de broodbox. Er stond vermeld dat ik zelf een tas mee moest brengen. Nu had ik geen idee wat ik kon verwachten voor E 3,33 ook al zou de oorspronkelijke waarde rond de tien euro liggen, ik had dus zo'n klein opvouwbaar stoffen tasje meegebracht. Eenmaal binnen bij de servicebalie zag ik van die grote broodkratten staan met hele en halve broden, zakken bollen en nog wat aanverwante artikelen. In de veronderstelling dat ik van elk iets mee krijg meld ik me bij de medewerker die meteen om mijn tassen vraagt. Tassen? Blijkt dat ik de inhoud van zo'n volle krat meekrijg! Holy Moses! Dat wordt drie keer lopen! Eenmaal thuis bekijk ik mijn 'buit, en ben zo blij als een klein kind....voor een maand brood gescoort voor driehonderdrienendertig eurocenten. Gelukkig hebben we vorig jaar een extra vriezer aangeschaft, die nu meteen voor het grootste gedeelte gevuld is met brood. Om 1 uur 's middags kan ik de volgende box ophalen, inmiddels iets wijzer neem ik een grotere boodschappentas mee. Ook hier worden mijn verwachtingen vér overtroffen! Tjonge werk aan de winkel, de verse groenten vries ik zoveel mogelijk in, zelfs de 9 avocado's verdwijnen in stukjes in de diepvries. Ben ik blij met mijn eerdere aanschaf van een vacumeerapparaat! Zo nemen de pakketjes minder ruimte in. Nog 1 box te gaan! Om half zes sta ik pontificaal bij de derde supermarkt en krijg een volgepakte papieren tas mee. Ik ben sprakeloos! Vlees, groente, zuivel, brood en als klap op de vuurpijl 4 tompoezen! De verslaving is geboren!

Inmiddels ben ik zover dat ik een beetje uitkien waar ik welke pakketten bestel, het liefst gecombineerd met andere bezigheden/boodschappen. Het is natuurlijk absoluut niet rendabel om van het ene naar het andere dorp te rijden voor 1 pakket, gezien de benzineprijzen sla ik dan helemaal de plank mis als het om besparing gaat. Dat ik bespaar op mijn wekelijkse budget voor boodschappen is al na een maand zichtbaar! Twee vliegen in één klap zogezegd! Al sla ik soms nog wel eens de plank mis als het om hoeveelheden gaat! Zo zag ik bij de kaasboerderij in weer een ander dorp óók 'magicboxen' online komen. Nieuwsgierig reserveer ik er 1 en kan hem al dezelfde dag ophalen. Heppie de peppie stap in in mijn 'Pindaatje" en leg de 8 km fluitend en zingend af. Na even zoeken ( want Google maps heeft het niet altijd bij het juiste eind) arriveer ik bij een prachtige zuivelboerderij met een nog mooiere boerderijwinkel. Ik meld me bij de balie en een enthousiaste dame duikt de koeling in om even later met een fikse krat weer tevoorschijn te komen. De krat wordt op de toonbank leeg gemaakt en ik moet een paar keer slikken...zovéél?? 4 liter volle melk...zo van de buiten grazende koeien, 2 liter karnemelk, 1 liter chocolademelk, 4 liter vanillevla, 1 liter frambozen en 1 liter chocolade vla, 2 bakken kwark en om nog enige variatie aan te brengen 1 mooi zakje cakemix in de smaak bitterkoekjes en een flink stuk belegen boerenkaas. Alweer moet ik 2 keer naar mijn auto lopen. Beduusd reken ik het statiegeld voor de glazen flessen af en ondertussen maakt mijn brein overuren...hoe gaan we dit binnen afzienbare tijd opdrinken/eten en hoe lang zou het nog houdbaar zijn? Gelukkig komt mijn broer het weekend logeren, die tankt met gemak wel een paar liter karnemelk weg en ook de vla vormt geen probleem. Een paar dagen later zie ik iets dat ik sinds mijn kindertijd niet meer heb gezien! Op de flessen volle melk heeft zich een vier tot vijf centimeter dikke laag room gevormd die ik af kan scheppen en opklop tot heerlijke slagroom. Over de houdbaarheid had ik me ook geen zorgen hoeven maken, ook al staat er een 'tht' datum op, zolang je de flessen niet opent kun je ze nog wel een week goed houden in de koelkast, dus alles is zonder verspilling in onze buikjes verdwenen. Inmiddels heb ik mijn weg naar de boerderijen in de buurt ook aardig gevonden dus haal ik er ook gewoon melk, zonder TGTG.

Inmiddels weten man en zoon ook al wanneer er pakketten gehaald gaan worden. Op de vraag; wat eten we vandaag?" krijgen ze een lachje en een schouderophalen als antwoord. Dan is het duidelijk....we eten wat er in een pakket zit. En van het één komt altijd het ander! Naast een slowcooker zou het soms ook wel makkelijk zijn ( gezien de inhoud van de gescoorde pakketten) om een multicooker te hebben. Dan duurt het niet zolang voordat we eten op ons bord hebben. Dus, alsof het zo moest zijn, werd er weer een berichtje gedeeld dat de multicookers in de aanbieding waren en voordat ik het wist had ik al besteld en betaald. Zo gaat dat ook als ik de TGTG app open en al die 'roepende' magic, zuivel en broodboxen zie staan. K(l)ik ik heb je! De afgelopen maand heb ik de app van mijn telefoon gekieperd, de vriezers en koelkast puilen uit, daar past niks meer bij. Eerst opeten en dan pas weer "Too Good To Go-en" Maar zoals een echte verslaafde ook wel weet....dat duurt niet lang, het eerste vak in de vriezer was leeg en dus stond op 'magische' wijze de app weer op mijn telefoon en had ik de eerste box alweer te pakken. Misschien moet ik mijn telefoon een poosje achter slot en grendel plaatsen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten