maandag 1 oktober 2018

Doe mij maar een allergietje of twee...of drie

Juli 2017

Onze weekendtassen zijn ingepakt en ik verheug me op een lang weekend aan zee. Zandvoort om precies te zijn. We vertrekken lekker vroeg zodat we lang kunnen genieten, gelukkig werkt het weer ook mee. Eenmaal aangekomen brengen we onze tassen naar de besproken hotelkamer en genieten alvast van het uitzicht, het hotel ligt 50 stappen vanaf het strand, mijn minivakantie kan al niet meer stuk.

We pakken onze tas uit en besluiten om maar meteen het strand op te gaan. Heerlijk, mijn blote voeten in het zand. Met mijn schoenen in de hand wandelen we langs de vloedlijn richting het ´dorp´om daar aangekomen een strandtentje op te zoeken waar we iets kunnen drinken en eten. So far so good. ´s Avonds eten we in het hotel en als nagerecht kies ik een kaasplankje met diverse soorten Nederlandse en Franse kazen. Een mooie afsluiter van een heerlijk diner en een prachtige dag.

De volgende ochtend aan het ontbijt merk ik dat de koffiemelk bedorven is, tenminste ... dat denk ik. Ik word misselijk en besluit om in plaats van koffie dan maar thee te drinken. We gaan gezellig naar Zandvoort centrum en bekijken de winkeltjes. Het strand blijft trekken dus belanden we wederom bij een gezellig strandpaviljoen voor koffie met iets lekkers. Alweer bedorven melk? Na twee slokken koffie komt mijn ontbijt omhoog en ik laat het taartje onaangeroerd op tafel staan.

De rest van het weekend vermijd ik koffie met melk, kaas en toetjes. Misschien een virusje onder de leden? Eenmaal thuis denk ik er niet meer aan totdat ik een snee brood met jonge kaas eet en met een sneltreinvaart naar het toilet moet. Overgeven en diarree tegelijk! Hier klopt iets niet! Ik leg al snel het verband met de kaas en om het even uit te testen neem ik een glas melk. Bingo....maar dan zonder prijs! Om zekerheid te krijgen maak ik een afspraak bij de huisarts die meteen wat onderzoekjes laat doen. Binnen een week heb ik de uitslag maar die is toch even anders dan ik bedacht had. Een actieve Helicobacter Pylori (maagbacterie) infectie. Even een kuurtje antibiotica halen. Ohhh dat gaat niet lukken want ik ben allergisch voor penicilline. Vlgs de apotheek MOET ik het kuurtje toch meenemen en innemen want de huisarts heeft het voorgeschreven. Ik sta perplex. Ik neem het doosje pillen mee naar huis en nog voor ik de buitendeur van het slot kan draaien hoor ik de telefoon binnen overgaan. De assistente van de huisarts. "U mag die pillen niet innemen hoor!!" Nee natuurlijk neem ik die pillen niet in, ik ben niet gek! Ergens in het verleden ( zo'n 20 jr geleden) is iemand vergeten op te schrijven dat ik met een allergische reactie in het ziekenhuis beland ben. Beetje jammer.

Ik besluit om dan maar lactose vrij te gaan eten en drinken, de maagbacterie laat ik maar even voor wat het is. Vlgs de huisarts is het moeilijk om deze te bestrijden zonder antibiotica. In mijn achterhoofd heb ik het idee dat het misschien nog vanzelf overgaat, ik heb tenslotte mijn hele leven ( 59 jaar) gewoon melkprodukten gegeten en gedronken. Beetje naïef misschien?
Ondanks wat 'missers' blijkt het lactose vrije dieet nog redelijk te doen en al snel ben ik er aan gewend. Heb ik natuurlijk ook de "mazzel" dat steeds meer mensen lactose- en glutenvrij gaan eten/drinken. In de supermarkt zijn redelijk wat lactosevrije produkten te scoren, helaas wel vaak 2 x zo duur. Soms probeer ik wel eens iets mét lactose, alleen als ik thuis ben en het toilet vlakbij is. Helaas...het gaat niet vanzelf over.

wordt vervolgd




Geen opmerkingen:

Een reactie posten